Dynamiczny rozwój technologii, jaki mamy okazję obserwować daje nam wiele nowych możliwości, jednocześnie zastawiając pułapki, w które często wpadamy. Mowa tu o wpływie telewizji, komputerów, smartfonów i innych cudów elektroniki na rozwój dziecka, zwłaszcza jego mowy.

 

Wpływ mediów na dzieci może powodować:

  • nadaktywność psychruchową;
  • rozwój zachowań agresywnych;
  • kłopoty z koncentracją uwagi;
  • kłopoty z pamięcią oraz zaburzenia procesu zapamiętywania;
  • opóźniony rozwój mowy;
  • w przyszłości trudności w nauce czytania i pisania.

Dzieci do 3 r. ż. nie powinny w ogóle przesiadywać przed ekranem, podobnie jak dzieci powyżej 3 r. życia, u których występuje choć jeden z wymienionych wyżej objawów!

 

Wielu Rodziców, którzy notorycznie nie organizują dzieciom czasu przed ekranem zauważyło:

  • poprawę pamięci i koncentracji uwagi dzieci;
  • wyciszenie się dzieci (spadek nadaktywności);
  • w przypadku dzieci niemówiących- rozwój mowy, pojawiły się pierwsze słowa, próby powtarzania usłyszanych dźwięków, słów.

Jak zatem organizować czas dziecku?

  • czytając mu bajki;
  • wykorzystując zabawki i gry edukacyjne;
  • bawiąc się z dzieckiem;
  • rozmawiając z dzieckiem ( Ważne: mówimy spokojnie, nie używając języka dziecinnego, nie zalewając dziecka potokiem słów i jednocześnie dając mu możliwość włączenia się do rozmowy).

Spędzanie czasu z Rodzicem jest o wiele cenniejsze i zdecydowanie bardziej edukacyjne niż najnowocześniejszy sprzęt komputerowy 😉

Dla zainteresowanych ciekawa lektura:

http://justynazajdelrapa.mamadu.pl/116375,ekrany-i-dziecko-cz-i