Dynamiczny rozwój technologii, jaki mamy okazję obserwować daje nam wiele nowych możliwości, jednocześnie zastawiając pułapki, w które często wpadamy. Mowa tu o wpływie telewizji, komputerów, smartfonów i innych cudów elektroniki na rozwój dziecka, zwłaszcza jego mowy.
Wpływ mediów na dzieci może powodować:
- nadaktywność psychruchową;
- rozwój zachowań agresywnych;
- kłopoty z koncentracją uwagi;
- kłopoty z pamięcią oraz zaburzenia procesu zapamiętywania;
- opóźniony rozwój mowy;
- w przyszłości trudności w nauce czytania i pisania.
Dzieci do 3 r. ż. nie powinny w ogóle przesiadywać przed ekranem, podobnie jak dzieci powyżej 3 r. życia, u których występuje choć jeden z wymienionych wyżej objawów!
Wielu Rodziców, którzy notorycznie nie organizują dzieciom czasu przed ekranem zauważyło:
- poprawę pamięci i koncentracji uwagi dzieci;
- wyciszenie się dzieci (spadek nadaktywności);
- w przypadku dzieci niemówiących- rozwój mowy, pojawiły się pierwsze słowa, próby powtarzania usłyszanych dźwięków, słów.
Jak zatem organizować czas dziecku?
- czytając mu bajki;
- wykorzystując zabawki i gry edukacyjne;
- bawiąc się z dzieckiem;
- rozmawiając z dzieckiem ( Ważne: mówimy spokojnie, nie używając języka dziecinnego, nie zalewając dziecka potokiem słów i jednocześnie dając mu możliwość włączenia się do rozmowy).
Spędzanie czasu z Rodzicem jest o wiele cenniejsze i zdecydowanie bardziej edukacyjne niż najnowocześniejszy sprzęt komputerowy 😉
Dla zainteresowanych ciekawa lektura:
http://justynazajdelrapa.mamadu.pl/116375,ekrany-i-dziecko-cz-i