CIEKAWOSTKI
Kiedy do logopedy ?
Sygnały alarmowe:
Rodzicu! Zanim niepotrzebnie będziesz się martwić, zapoznaj się z “Rozwojem mowy dziecka” i sprawdź, czy mowa Twojego malucha jest adekwatna do jego wieku. Jeśli mimo to jesteś niespokojny, skontaktuj się z logopedą.
Ma trudności z gryzieniem, żuciem i połykaniem
Notorycznie oddycha przez usta
Nadmiernie się ślini
Ssie kciuk
Niechętnie mówi
Nie pionizuje języka
Wysuwa język między zęby podczas mówienia
Ubezdźwięcznia
Mówi niepłynnie
Rodzice mają wątpliwości, są zaniepokojeni
Ciekawe artykuły znajdziesz również tutaj
Rozwój mowy dziecka
Rozwój mowy dziecka jest równie istotny jak rozwój ruchowy. Rodzice uważnie obserwują dziecko, gdy zaczyna podnosić główkę, turlać się, siadać, raczkować…Podobnie można wyodrębnić poszczególne etapy w rozwoju mowy:
![](http://beatabialas.pl/wp-content/uploads/2016/09/1.jpg)
![](http://beatabialas.pl/wp-content/uploads/2016/09/2.jpg)
![](http://beatabialas.pl/wp-content/uploads/2016/09/3.jpg)
![](http://beatabialas.pl/wp-content/uploads/2016/09/4.jpg)
0-3 miesiąc życia
Tworzy przypadkowe dźwięki (głużenie).
4-6 miesiąc życia
Powtarza usłyszane dźwięki (gaworzenie).
7-12 miesiąc życia
Intensywnie gaworzy. Pojawiają się pierwsze słowa: mama, tata, baba, itp.
12-24 miesiąc życia
Powtarza wyrazy dźwiękonaśladowcze: hau, bach,bum, itp. Wymawia samogłoski: a, o, u, e, i, y. Wymawia spółgłoski: p, pi, b, bi, m, mi, d, t, n. Upraszcza- może wymawiać początek lub koniec wyrazu, pomijać trudniejsze głoski lub zastępować je łatwiejszymi. Stosuje wyrażenia dwuwyrazowe: mama daj, itp.
2-3 rok życia
Wymawia samogłoski: ą, ę.
Wymawia spółgłoski: w, wi, f, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, ki, g, gi, ch, chi, j, ł, s, c, z, dz.
Nazywa większość przedmiotów z otoczenia, może wtedy tworzyć własne określenia danego przedmiotu: żelazko- prasowacka, itp.
Upraszcza- może wymawiać początek lub koniec wyrazu, pomijać trudniejsze głoski lub zastępować je łatwiejszymi: szafa- safa, ryba- lyba, itp.
Tworzy krótkie zdania.
3-4 rok życia
Wymawia coraz dłuższe zdania. Różnicuje wymowę prawidłową od wadliwej u innych osób.
4-5 rok życia
Może już wymawiać spółgłoski: sz, ż, cz, dż, r. Potrafi opowiedzieć krótką historyjkę. W wypowiedziach stosuje reguły gramatyczne.
5-6 rok życia
Utrwala spółgłoski: sz, ż, cz, dż, r. Prawidłowo buduje zdania z zachowaniem reguł gramatyki. Używa wyrazów określających stosunki przestrzenne: na, pod, obok, za, przed, itd. Wymowa jest wyraźna i poprawna. Wszystkie głoski realizuje prawidłowo.
Mały słownik
logopedyczny
Rodzicu! Zawsze, jeżeli coś w opisie logopedycznym jest niezrozumiałe zapytaj swojego logopedę. Kto pyta nie błądzi 😉
Afazja
wyrażania myśli słowami (przy prawidłowej budowie aparatu artykulacyjnego).
Alalia
Dyslalia
kilku głosek, spowodowane wadami w budowie i/ lub funkcjonowaniu
poszczególnych struktur aparatu artykulacyjnego.
Echolalia
Gammacyzm
Jąkanie
głosek, sylab lub wyrazów. Spowodowanie nadmiernym napięciem mięśni
oddechowych i fonacyjnych, często o podłożu psychlogicznym.
Lambdacyzm
Metateza / przestawka
wewnątrz wyrazu lub zmianie szyku wyrazów w zdaniu.
Opóźniony rozwój mowy (ORM)
opóźniony.
Parakappacyzm
najczęściej na t/ti (np.: kot-tot, leki-leti).
Parasygmatyzm
innymi głoskami, najczęściej prawidłowo realizowanymi głoskami dentalizowanymi
odmiennego szeregu ( syczącego: s, z, c, dz, ciszącego: ś, ź, ć, dź oraz szumiącego sz,
ż, cz, dż).
Rotacyzm
Afonia
Ankyloglosja
prawidłowej wymowy poszczególnych głosek.
Dysartria
lub dróg unerwiających narządy mowy.
Elizja
Giełkot
chaotycznym formułowaniem myśli.
Kappacyzm
Lateralizacja
Mutyzm
(zwykle ma podłoże psychologiczne).
Paragammatyzm
najczęściej na d/di (np.: noga- noda, gitara- ditara).
Paralambdacyzm
najczęściej na j (np.: lato-jato, listek- jistek).
Pararotacyzm
najczęściej l lub j (np.: rak- lak- jak, korek-kolek-kojek).
Sygmatyzm
dentalizowanych jednego, dwóch lub wszystkich szeregów ( syczącego: s, z, c, dz,
ciszącego: ś, ź, ć, dź oraz szumiącego sz, ż, cz, dż).
Terapia miofunkcjonalna
Terapia mająca na celu optymalizację napięcia i pracy mięśni ust, języka oraz gardła zarówno w czasie spoczynku, jak i podczas żucia i połykania.
Wymowa bezdźwięczna
na ich bezdźwięczne odpowiedniki (b – p, bi – pi, d – t, g – k, gi – ki, dz – c, dż
– cz, dź – ć, w – f, wi – fi, z – s, ż – sz, ź – ś).