Tegoroczna jesień obfituje w nowe przygody PUCIA. Niedawno pojawiły się puzzle PUCIO – RODZINNA SOBOTA, a w najbliższym czasie na sklepowych półkach zagości kolejna nowość PUCIO – CO SŁYCHAĆ?


PUCIO – RODZINNA SOBOTA to puzzle składające się z 15 dużych elementów (ok. 12x11cm), które tworzą logiczną całość. Scena pokazana na jednym elemencie wprowadza do sytuacji pokazanej na kolejnym, w ten sposób tworzy się ciąg zdarzeń przyczynowo-skutkowych. Wielkość puzzli pozwala
maluszkom na sprawne złapanie i operowanie nimi. Opisywana gra polecana jest dla dzieci od 2 roku życia.

Puzzle wykonane są z solidnego kartonu, odpornego na zginanie, co zapobiega też szybkiemu
pojawieniu się śladów użytkowania. Kolejnym atutem są łagodnie wyprofilowane brzegi wszystkich
elementów układanki oraz oznaczenie pierwszego i ostatniego elementu. Podobnie jak w przypadku
poprzednich edycji PUCIA, również tym razem mamy spokojną i przyjemną grafikę, z łagodną
kolorystyką. Całość umieszczona znowu w praktycznym pudełku. Do zestawu dołączone dwie
broszurki: jedna to instrukcja z dwoma wariantami gry, druga to przykładowe opowiadanie
podzielone na fragmenty odpowiadające poszczególnym elementom układanki.

Jakie ćwiczenia można wprowadzać podczas układania? Jakie umiejętności możemy ćwiczyć przy
okazji zabawy z puzzlami?

  • rozumienie tekstu słuchanego
  • rozumienie uwagi słuchowej
  • rozumienia sekwencji zdarzeń
  • umiejętności opowiadania
  • logiczne myślenie
  • pamięć
  • spostrzegawczość

To podane przez autora obszary, które można za pomocą puzzli PUCIO – RZODZINNA SOBOTA ćwiczyć.

Chciałabym od siebie dorzucić do tego zestawu jeszcze:

  • wzbogacanie słownika biernego i czynnego,
  • wspieranie rozwoju myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • doskonalenie umiejętności odtwarzania przebiegu wydarzeń,
  • promocja aktywnego spędzania wolnego czasu,

W jaki sposób te umiejętności wypracować i rozwijać? Oto kilka przykładów:

  • Układamy dziecku puzzle jednocześnie opowiadając, relacjonując co jest na nich zamieszczone i
    tłumacząc dziecku, dlaczego kolejnym będzie akurat ten, a nie inny element.
  • Czytając dołączone do zestawu przykładowe opowiadanie dobieramy odpowiednie części układanki,
    zgodnie z usłyszanym opisem sytuacji.
  • Opowiadamy/czytamy, a dziecko wskazuje element układanki, który akurat opisujemy.
  • Opowiadamy/ czytamy, dziecko układa elementy zgodnie z opisem, jaki usłyszało.

Jak widać, połączenie zabawy i rozwoju różnych umiejętności dziecka można łatwo osiągnąć.
PS: Również w dobie nasilającej się pandemii seria PUCIA jest godna polecenia, jako przyjemna forma
wspólnego z dzieckiem spędzania czasu i wspierania jego rozwoju- w tym mowy 😉 miłej zabawy!