Istnieje wiele różnych wytycznych/norm mówiących jak powinien przebiegać rozwój mowy dziecka.

Tabela rozwoju mowy

Tak na przykład 3 latek nie mówiący R  lub zamieniający ją na inną spółgłoskę nie wymaga terapii logopedycznej w tym zakresie. 3 letnie dziecko ma prawo nie mówić R i nie jest to wada w tym wieku.  Natomiast u 7 letniego dziecka brak lub niewłaściwa wymowa głoski R stanowi podstawę do terapii.

Warto pamiętać, że istnieją takie dysfunkcje (często nie kojarzone przez wiele osób z logopedią), które są wadą niezależnie od wieku dziecka i wymagają natychmiastowej interwencji logopedycznej.
Co powinno niepokoić?
  • często uchylone / otwarte usta
  • zbyt mocne/ słabe napięcie mięśniowe twarzy
  • nisko ułożony język (za dolnymi zębami)
  • język napierający na zęby podczas mówienia lub wchodzący w przestrzeń między zębami
  • ślina gromadząca się w kącikach ust i / lub wydostająca się z buzi podczas mówienia
  • zaburzenia ssania, gryzienia, żucia i połykania
  • niektóre preferencje żywieniowe ( tendencja do miękkich produktów,  które nie wymagają intensywnego żucia); zwróć uwagę czy dziecko unika twardych owoców, warzyw, mięsa i skórek z chleba!
  • parafunkcje (obgryzanie paznokci, kredek i innych przedmiotów, ssanie wargi, języka, policzka, kciuka, wkładanie przedmiotów do buzi, palców, włosów, itp.)
Jeżeli zauważysz choć 1 z tych objawów, skonsultuj to jak najszybciej z logopedą. Żadna z tych dysfunkcji nie zniknie samoistnie, a z czasem tylko się utrwali. Nie warto czekać aż mały problem urośnie do rangi dużego i skomplikowanego.